
Ten Years Later, Myth of 'Alar Scare' Persists 

How Chemical Industry Rewrote History of Banned Pesticide 

Environmental Working Group 

On Aug. 18, 1998, The New York Times' Personal Health columnist, Jane E. Brody, 

wrote about an "updated and expanded" edition of "Facts vs. Fears," a report by the 

American Council on Science and Health reviewing "the greatest unfounded health 

scares of the last five decades." Brody led with the case any regular reader of the 

nation's paper of record would recognize as the most notorious example of 

environmental fear-mongering meeting media hype and producing consumer panic: 

Alar.  

As Brody reminded her readers, Alar - Uniroyal Chemical Co.'s trade name for the 

compound daminozide - was sprayed on apples so that entire crops would ripen at the 

same time. In 1989, after 40 million Americans saw a 60 Minutes story about a Natural 

Resources Defense Council (NRDC) report on Alar as a human carcinogen - one that 

posed particular risks for children - public outcry forced apple growers to stop using it 

and Uniroyal to pull it off the market.  

According to Brody's column (reprinted in dozens of U.S. newspapers), although 

"subsequent tests by the National Cancer Institute and the Environmental Protection 

Agency failed to show that Alar caused cancer," in the wake of the broadcast "millions 

of alarmed parents panicked and dumped untold gallons of apple juice and bushels of 

apples [and] the apple industry lost about $375 million." An accompanying photo 

caption said "the contention" that Alar causes cancer "was based on a 1973 study, but 

further tests failed to back it up." Brody called the Alar saga "a cautionary tale that 

should help you realize why it is unwise to leap before you look more closely at what 

any new study actually means."  

That's sound advice. But there was a great deal that the Times didn't tell its readers 

that might have helped them look more closely at the real story of the so-called Alar 

scare - and the organization that has worked diligently to keep it alive, the American 

Council on Science and Health (ACSH). Approaching the tenth anniversary of the "60 

Minutes" broadcast on Feb. 25, 1989, a review of the record shows:  

• Prior to 1989, five separate, peer-reviewed studies of Alar and its chemical 

breakdown product, UDMH, had found a correlation between exposure to 

the chemicals and cancerous tumors in lab animals. In 1984 and again in 

1987, the EPA classified Alar as a probable human carcinogen. In 1986, 

the American Academy of Pediatrics urged the EPA to ban it. Well before 



the 60 Minutes broadcast, public concern had already led six national 

grocery chains and nine major food processors to stop accepting apples 

treated with Alar. Washington State growers had pledged to voluntarily 

stop using it (although tests later revealed that many did not). Maine and 

Massachusetts had banned it outright.  

• On Feb. 1, 1989, acting EPA Administrator John A. Moore, commenting on 

the preliminary results of Uniroyal's own study of Alar, stated: "There is 

an inescapable and direct correlation between exposure to UDMH and the 

development of life-threatening tumors in mice." EPA calculated the 

lifetime risk of cancer from Alar consumption at 45 in 1 million - 45 times 

the agency's "negligible" risk level. EPA announced the beginning of a 

process that would eventually result in a ban on Alar, but before it could 

take effect, Uniroyal pulled it from the market and its registration, or 

license for use, soon expired. In 1991 and again in 1992, the EPA 

reconfirmed its decision that Alar poses an unacceptable risk as a 

probable human carcinogen, although its new estimate of the cancer risk 

was about 23 in 1 million - still more than 20 times the acceptable risk 

level.  

• The National Cancer Institute never issued a report clearing Alar as a 

carcinogen, notwithstanding the ACSH claim to the contrary. In fact, in 

1992, an internal ACSH memo lamented, "So many professional 

organizations, including the National Cancer Institute and American 

Cancer Society flatly refused to say that the food supply was safe, that 

pesticide residues in food were not a cause of cancer, that Alar did not 

pose a risk . . ."1  

• In 1993, a report by the National Academy of Sciences (NAS) validated a 

central premise of the NRDC report: that infants and young children, who 

consume a lot of apples and apple products, are particularly susceptible to 

carcinogens in food. The chair of the NAS study, Dr. Philip Landrigan, 

said: "NRDC was absolutely on the right track when they excoriated the 

regulatory agencies for having allowed a toxic material to stay on the 

market for 25 years." Subsequent reports by the World Health 

Organization's International Agency for Research on Cancer and the 

National Toxicology Program of the U.S. Public Health Service confirmed 

that Alar is carcinogenic.  

• Apple growers never claimed losses of $375 million. The amount specified 

in a 1990 lawsuit against 60 Minutes and NRDC by Washington State 

growers was $100 million. But a U.S. Department of Agriculture official 



later said that the apple market only "stumble[d] momentarily" after the 

broadcast, and resumed its normal level within four months.2 Within two 

years of the Alar controversy, apple prices were at an all-time high. In 

any event, federal courts at the district and appellate levels dismissed the 

lawsuit as having no basis in fact, a ruling upheld by the U.S. Supreme 

Court in 1996.  

• Most egregiously excluded from Brody's column was the fact that her sole 

source, the American Council on Science and Health, is a front group for 

the food and chemical industries. According to the Columbia Journalism 

Review, in 1990 ACSH received more than half of its $1.1 million in 

funding from food processors and chemical companies such as General 

Mills, Coca-Cola, Procter & Gamble, Dow Chemical, Union Carbide - and 

Uniroyal, the manufacturer of Alar.  

To its credit, the Times ran a correction, acknowledging that Brody's column had 

"referred incompletely" to the government's findings and regulatory actions against Alar 

and "omitted a description of the finances of the American Council on Science and 

Health." But Brody is hardly alone. In the 10 years since the Alar story broke, so many 

reporters have swallowed the revisionist history of the case that "Alar" has become 

near-universal journalistic shorthand for an irrational health scare stemming from so-

called junk science.  

• On Jan. 6, 1998, a Washington Post editorial on the hamburger-

disparagement lawsuit by Texas cattlemen against Oprah Winfrey referred 

to "the Alar scare" which was "later determined to be unfounded."  

• On Feb. 23, 1996, the Los Angeles Times cited actress Meryl Streep's role 

in sounding the alarm on Alar an "embarrassment" because her assertions 

"turned out to be false."  

• On May 7, 1995, The Wall Street Journal referred to the "Alar-on-apples 

uproar which practically destroyed the reputation of apples . . . using 

questionable scientific evidence."  

Numerous other examples can be found, and not only in the elite national media. A 

search of newspaper databases by the Columbia Journalism Review turned up more 

than 160 Alar references in the first half of 1995. "All but a handful," wrote CJR 

contributor Elliott Negin, "present the Alar affair as much ado about nothing."  

The Arizona Republic called Alar "a false alarm"; the Richmond Times-Dispatch referred 

to "the bogus Alar scare"; and the Providence Journal-Bulletin said "there was no 



scientific evidence of harm." CJR also found that more than a dozen prominent news 

organizations, including the Washington Post, Los Angeles Times, USA Today and the 

Associated Press, covered the American Council on Science and Health's position on 

Alar or other chemicals in food "without mentioning its industry funding."  

What's going on? With an abundance of evidence documenting that the Alar case was 

not an unfounded scare but a legitimate consumer uprising that pressured government 

and industry to do the right thing to protect public health, why does the news media 

continue to repeat the myths and misconceptions of Alar?  

The answer is spin - a well-financed campaign, continuing to this day, by the food and 

chemical industries to discredit the Alar story and rewrite history. The key player in the 

campaign is the American Council on Science and Health and its president, Elizabeth 

Whelan.  

Soon after the Alar story broke on 60 Minutes, the apple industry began a campaign to 

discredit it, paying the public relations giant Hill & Knowlton more than $1 million for 

ads claiming children would have to eat "a boxcar load" of apples a day to be at risk.  

"The controversy scared the hell out of the agribusiness and food industries," says John 

Stauber, editor of PR Watch, a newsletter covering the public relations industry. "The 

food industry said, 'Never again,' [and] set out to convince the news media this was a 

hoax."3  

Hill and Knowlton also worked through the ACSH. Founded in 1978, the Council 

champions the position - completely at odds with accepted government testing 

procedures - that small amounts of chemicals in food are not harmful to human health, 

even when they are found to cause cancer in lab animals. ACSH has asserted that 

"there is no scientific evidence that DDT harms the environment" and that "dioxin was 

not such a bad actor after all." Whelan has written numerous books, published op-eds 

in dozens of newspapers and been interviewed widely on network TV. And in 1989, 

working with a $25,000 grant from Uniroyal, Whelan coined the phrase "Alar hoax."  

According to Washington Post media writer Howard Kurtz, "It was the great Alar scare 

of 1989 that boosted Whelan into the media stratosphere. . . . Television producers like 

Whelan because she's colorful and succinct, skewering her adversaries with such 

phrases as 'toxic terrorists' . . . and referring to their research as 'voodoo statistics.' 

Newspaper reporters often dial her number because she is an easily accessible 

spokesperson for the 'other' side of many controversies."4  

Whelan also spent her corporate benefactors' money to hire the most credible figure in 

American broadcast journalism to shill for Alar. In 1990, former CBS-TV anchorman 



Walter Cronkite was paid $25,000 to narrate a syndicated television documentary, "Big 

Fears, Little Risks." The program featured only scientists who, as Cronkite described 

Whelan, "fear that overstating the risk of environmental chemicals is actually 

threatening the health of Americans." After Cronkite was informed of ACSH's corporate 

funding, he acknowledged to Kurtz that the program "was meant to be propaganda."  

Between 1990 and 1995, ACSH held at least three press briefings on Alar at the 

National Press Club in Washington, D.C. Once Whelan became the poster child for the 

campaign, the widespread use of news databases, which allow reporters on deadline to 

quickly locate "facts" and "experts" cited in other news outlets' stories, contributed to 

the repetition of the myth. The Council's line is also parroted in the press releases and 

materials of other food and chemical industry groups such as the American Farm 

Bureau Federation, which helped finance the apple growers' lawsuit against NRDC and 

60 Minutes. A recent Farm Bureau op-ed argued against U.S. ratification of the Kyoto 

Climate Treaty by warning that "too many lives and livelihoods are at stake to allow 

global warming to become the Alar mistake of the '90s."  

This misinformation campaign has been remarkably successful not just in reaching 

journalists, but their audience. In a 1991 poll by the Center for Produce Quality, 

another front group that boasts of being "solely supported by produce industry 

contributions," 68 percent of U.S. consumers said they believed the Alar crisis was 

overblown. Eighty-six percent said they had confidence in the safety of fresh fruits and 

vegetables - a higher percentage than before the Alar controversy.5 But the same year, 

in preparation for the release of the National Academy of Sciences report, the Center 

warned its membership:  

While most consumers now believe that the Alar scare was overblown, recent research 

reveals that consumers are still very vulnerable to scare messages that involve health 

risk to children. This seems particularly so when long-term cancer development is 

implied. Research also shows that consumers find health authorities most believable 

when it comes to information on food safety. Therefore, the release of the NAS study 

creates an opportunity for alarmists to engineer a major crisis in consumer confidence 

that could be devastating to our industry.6 [Emphasis in original.]  

The fallout of the Alar myth's acceptance is measured not only in public opinion, but in 

ill-informed and dangerous public policy. Since 1989, at least a dozen states have 

adopted "food libel" laws, allowing growers and food processors to sue journalists and 

public-interest groups for reporting on public health concerns that subsequently 

damage the market share of the commodity in question. Texas' food libel law was the 

basis for the cattle ranchers' suit against Oprah Winfrey, later dismissed by a jury. Time 

and time again, as these laws have been debated in state legislatures, the "Alar scare" 



has been cited by food producers and lawmakers as proof of the problem. 

(Interestingly, some of the same papers whose news columns have referred to the 

"scare" have run editorials opposing food libel laws as a threat to free speech.)  

Aside from the facts of the case and the propaganda war waged by the food and 

chemical industries, there is a fundamental scientific issue to deal with: The argument 

by ACSH and other food industry apologists that tests linking Alar to cancer in lab 

animals are invalid because the animals were fed doses far in excess of the amount 

humans could ever ingest. At the time of the Alar controversy, the apple industry's 

most widely repeated claim was that a person would have to eat 28,000 pounds of 

apples a day for a lifetime to be at risk. This sounds convincing, but is based on exactly 

what the ACSH accused NRDC and 60 Minutes of: a basic misunderstanding of science.  

In laboratory tests, high doses of chemicals are used on a relatively small number of 

animals because the other option - using tens of thousands of animals in each cancer 

study - is impractical and too expensive. If a chemical caused cancer at low doses in 

one out of every 10,000 people, it would cause 25,000 cases of cancer in the U.S. 

population - a clear public health disaster. In order to detect such a health threat using 

low doses, however, scientists would need to use about 100,000 animals per dose 

group. If a pesticide caused cancer in 1 out of every 10,000 people at the doses found 

in food, a study using 200 animals and similar doses would not reveal any toxic effect 

at all.  

Instead, scientists use several hundred animals per dose group, but increase the doses 

to determine if there is any toxic effect. Research on cancer risks is based on a linear 

dose-response curve, which holds that if a high dose of a chemical causes cancer in a 

large percentage of a limited sample of test subjects, a smaller dose will also cause 

cancer in a smaller percentage of a large exposed population.  

In an unpublished letter to the Times' Brody after last August's column, Dr. Herbert L. 

Needleman, professor of pediatrics at the University of Pittsburgh and a member of the 

EPA's Science Advisory Panel for Pesticides, wrote that the argument against high-dose 

animal testing is "an old industry ruse . . . [part of] a well orchestrated campaign to 

persuade science writers and the general public that environmental risks are 

overstated." Needleman added:  

To test the toxicant at low doses - like that a child would get in his diet of apples and 

juice - would require thousands of rats. So the strategy is to reduce the number of 

subjects and push the dose to high levels. Then, by statistics, the effect is modeled and 

risk estimates for lower doses [are] made. Modeling is not an exact science, but it is a 

useful guide. . . . In the real world, Alar was ingested by millions of children. Even if at 

low doses the effect is infrequent, large numbers of children would get the disease.  



How serious was the health risk from Alar? The EPA first estimated the lifetime risk at 

50 cancers in 1 million people, and later revised that estimate to 23 in 1 million. 

Consumer Reports, which in 1989 conducted its own tests for Alar in apples, reported 

that 22 percent of the mice given a high dose of the chemical in Uniroyal's own tests 

developed cancer before the study was even half completed. Based on that finding, 

Consumers Union, the research organization that publishes Consumer Reports, 

estimated that a child who drank an average of 10 ounces of apple juice a day between 

his or her first and fifth birthdays would face a lifetime cancer risk of between 5 in 1 

million and 50 in 1 million. Since the government considers a 1 in 1 million risk a 

significant public health concern, the risk from Alar was between 5 and 50 times the 

level that has triggered bans on other chemicals.  

Finally, some food-industry apologists concede that Alar poses some level of risk, but 

argue that NRDC still acted irresponsibly, plotting with a public relations advisor and 

"60 Minutes" to tell the story in a way that caused consumer panic. This claim simply 

does not hold up to scrutiny. In 1992, in a ruling dismissing the growers' suit, U.S. 

District Judge William F. Nelson wrote that NRDC's report "is not a polemical tract 

preying on raw emotions and irrational fears. There are no theatrics, no histrionic 

expressions of outrage and no visual or auditory hyperbole . . ." The judge also 

criticized the EPA's failure to take into account the increased susceptibility of children to 

chemicals in food, writing: "[T]he government is in grievous error when allowable 

exposures are calculated based on probable lifetime contact without regard for the age 

at which exposure occurs."  

A review of both the NRDC report and the 60 Minutes coverage of it shows that the 

story was not only, or even primarily, about apples and Alar. Instead, it was about the 

government's failure to protect the nation's food supply from hazardous chemicals. Alar 

was cited as a prominent example of a failed regulatory system, but certainly not the 

only one.  

Today, Alar is gone, but the system is still a failure.  

As the new EWG report How 'Bout Them Apples? shows, children are still exposed to 

unacceptable health risks merely by consuming apples and other fruits and vegetables. 

An EWG computer analysis of the latest government data found that more than 4,000 

American children age five and under eat a combination of 25 different pesticides on 

any given day. Among these chemicals are compounds that can affect the development 

of children's brains and nervous systems, cause cancer, disrupt the endocrine system 

and pose other health risks. Yet no government standards have been set to protect 

infants, children - or anyone else - from the multiple pesticide exposures they 

experience every day.  



Ten years after the "Alar scare" - ten years into the news media's uncritical acceptance 

of the Alar myth - both the government and the media would do well to heed Dr. 

Needleman's admonition to Jane Brody: "You can do better."  

Notes 

1 Elizabeth Whelan, "Confidential Update on Alar, 3rd year anniversary, quest to interest '60 Minutes' in 

a revisit." American Council on Science and Health, Feb. 20, 1992. (Cited in Rachel's Environment & 

Health Weekly #534, Feb. 20, 1997.)  

2 News and Comment, October 1991. (Cited by NRDC in "Myth and Fact About ACSH Misinformation 

Campaign and NRDC's Report, 'Intolerable Risk,' " September 1993.)  

3 Elliott Negin, "The Alar 'Scare' Was For Real," Columbia Journalism Review, September/October 1996.  

4 Howard Kurtz, "Dr. Whelan's Media Operation," Columbia Journalism Review, March/April 1996.  

5 "Alar's Health Risks Revised," International Food Information Center, www.ificinfo.health.org, 

February 1999.  

6 Center for Produce Quality, "Dear Association Member," Sept, 16, 1991.  

return to the previous page

 


